O întrebare pentru bloggerii mici
Wednesday, 16 September 2009 , de vali petcu
E destul de evident că bloggerii mici (care au început în ultimii 2 ani şi nu au trafic cine stie ce) nu vor răzbate în jungla blogosferei.
Ce îi motivează să întreţină în continuare un blog generalist? Speranţa că într-o zi vor avea brusc 1.000 de unici în locul celor 10?
Eu aş face altceva (de fapt fac, dar aici nu e vorba de mine, ci de idei). Aş începe un blog de nişă. Dacă tot vreau să scriu şi nu am succes la nivel mare, hai să mă bag pe o nişă. Hai să deschid un blog care vorbeşte despre ceva la care eu mă pricep. Scutere. Vopsele de păr. Mileuri. Orice tip de blog pe o nişă neacoperită.
Acum câteva zile, un englez îl intreba pe Radu Ionescu dacă există bloogeri buni în România pe “white goods”. Ce sunt alea? Ah, maşini de spălat, cuptoare cu microunde şi alte electrocasnice. Păi…să vedeţi…Ah, nasol, noi în UK avem doi tipi care sunt foarte tari pe nişa asta. Şi fac bani buni.
Noi ce bloggeri nişaţi avem? Radu pe tech, Costin pe internet, Cristi pe politică şi încă vreo 5.
44 comentarii
Jinx
16 September 2009 la 1:49 pm
De ce presupui ca toti bloggerii vor “sa razbata” si sa faca trafic galactic? :) Pt. mine, spre ex., blogul e fix un jurnal online (cum ii zice si definitia), loc de defulat, teren de joaca.
In principal a aparut din cauza memoriei mele teribile, scopul lui fiind de a-mi aminti peste 2 ani detalii amuzante din viata mea de acum. Daca face asta, pt mine e suficient.
ao12
16 September 2009 la 2:22 pm
ce anume e tech la Radu?
Emilian Nedelcu
16 September 2009 la 2:41 pm
Foarte bune exemplele. Radu, “pe tech”, nu scrie nimic de tech în ultimele 10 posturi, adică toată pagina blogului său.
Radu Boncea
16 September 2009 la 2:53 pm
Nu stiu de ce trebuie vazuta blogosfera ca o jungla.
Nu toti viseaza sa devina maimute si sa stea agatati de crengi cat mai sus.
Eu ma multumesc sa fiu un arici care din cand in cand mai trage un vant inspre jungla.
Daca te referi la a face blogging profesional, din asta sa traiesti, cum faci tu, pot spune ca nu nisa este cea mai importanta sansa,nici unica, ci blogurile multi-user care verifica si axioma “Unde-s multi puterea creste”.
Horia Grozea
16 September 2009 la 2:54 pm
Sunt de acord, tocmai deaia eu am inceput acum 3 ani un blog de jocuri video. Imi merge foarte ok pentru nisa asta.
Marian
16 September 2009 la 2:58 pm
Vali, dar te contrazic. Exista multe bloguri nisate in Romania, poate nu asa multe ca in alte tari, dar totusi. Eu zic sa mai cauti.
Stefan Murgeanu
16 September 2009 la 3:01 pm
… si Stefan Murgeanu pe nisa job/cariera :)
and seriously speaking, exista destul de multe bloguri nisate [ceea ce nu schimba ideea de baza: daca ai un blog generalist cu 10 unici de 1-2 ani, tot cam atatia vei avea si peste 1-2 ani]
succes :)
vali petcu
16 September 2009 la 3:16 pm
Emilian Nedelcu si ao12, uite de aia voi nu sunteti bloggeri de succes. ca nu vedeti dincolo de perdeaua de fum.
Everzor
16 September 2009 la 3:19 pm
Dacă o iei pe partea de trafic, un blog generalist e într-adevăr inutil. Iar majoritatea, aşa este… vânează traficul şi ar face orice (chiar şi spam) pentru a-l obţine. Am văzut destui care au blogrollul cât o căruţă, acela fiind singura sursă de trafic şi comentatori.
În cazul meu, însă (şi mai sunt şi alţii care gândesc ca mine), blogul personal, generalist, e spaţiul unde notez idei şi sincer să-ţi spun, e blogul prin intermediul căruia am întâlnit diverse persoane interesante din blogosferă.
Însă, e adevărat, fără a scrie pe un blog nişat în momentele de faţă, bloggerii începători n-au nicio şansă.
vali petcu
16 September 2009 la 3:19 pm
jinx, e atat de usor de realizat ca nu ti se adreseaza tie articolul si ca ne poti scuti de parerea ta incat n-ar rost sa te combat.
ao12
16 September 2009 la 3:25 pm
@vali …chiar apreciam daca imi recomandai un blog de tech bun. in limba romana.
Bloggingul, o stare de spirit | Marius Sescu
16 September 2009 la 3:38 pm
[...] apare pe blog, ci si la stilul autorului pe care il simti atunci cand citesti un post. Ok, poate ca blogurile de nisa vor fi viitorul, dar atat timp cat pe un blog de nisa vei citi un articol scris exact la fel ca pe alte 20 de [...]
Florin Puscas
16 September 2009 la 3:45 pm
“E destul de evident că bloggerii mici (care au început în ultimii 2 ani şi nu au trafic cine stie ce) nu vor răzbate în jungla blogosferei.”
Cu tot respectul, permite-mi să te contrazic. Ar fi fost mai corect “[...]majoritatea bloggerilor mici nu vor răzbate[...]“. Şi să explic de ce. Există bloggeri care pot să răzbată împinşi de la spate de bloggerii cu o notorietate mai mare.
Există chiar un caz de blogger (mai precis bloggeriţă) care nu a început de foarte mult timp şi totuşi pare să răzbată. Este vorba despre Raluxa. Nu am nimic cu ea (deşi reciproca nu pare a fi valabilă), scrie corect şi uneori chiar interesant. Însa ca ea sunt zeci de alţi bloggeri. Degeaba se bate apa în piuă că e bloggeriţă mai bună decât altele, că scrie, că promite, că bla bla bla. Adevărul e că a ajuns cunoscută pentru că a participat la întâlnirile offline şi v-a cunoscut pe voi. Bobby Voicu a pus-o admin la ftw.ro, tu ai promovat-o, Arhi la fel, Costin a cooptat-o în echipă etc. Deci teoriile conform cărora bloggerii mici nu pot răzbate, sau pot să răzbată prin muncă şi alte cele, nu sunt plauzibile. Un blogger mic mai poate ajunge cunoscut în blogosfera românească doar fiind promovat sau făcând scandal, cum face nesuferitul ăla de Mircea Popescu.
În rest probabil ai dreptate. Un blog personaj nu va avea succes, oricât de talentat e autorul.
Toate bune! Sper să nu se simtă nimeni jignit de comentariul ăsta!
vali petcu
16 September 2009 la 3:53 pm
@Florin Puscas: stiu ca tu ai o problema cu ea,d e unde si tonul oarecum suparat. ce nu intelegi insa e ca e meritul ei. pentru ca majoritatea nu va ridicati din scaun sa mergeti pe ici pe colo.
si da, normal, e vorba de majoritatea. aia 2-3-5 care razbat sunt exceptia care confirma…
Jinx
16 September 2009 la 4:41 pm
Oh, dar se adreseaza tuturor celorlalti care au comentat?
acsel
16 September 2009 la 4:51 pm
Ok, ai dreptate, dar cred ca numai partial.
Sa luam exemplul tau: masini de spalat. Cati din utilizatorii de internet romani au bani sa cumpare asa ceva? Din cate tin eu minte, ultimul studiu demografic arata ca cel mai mare procent de utilizatori au 18-25 ani (nu tin minte sigur).
E buna cu nisa, dar e grele cu cei interesati care inca nu stiu sa caute pah gogu’. Poate peste 10 ani cand mai toata clasa muncitoare a crescut in internet, atunci mai vorbim.
gia
16 September 2009 la 5:07 pm
blog de nisa…. amintiri din copilarie – cherrytales.ro — greu pana convingi oameni sa scrie chiar daca le place…. :(
Alinush
16 September 2009 la 5:51 pm
Poti foarte bine sa te axezi pe o nisa si sa-ti pastrezi blogul cu trafic mic pe care sa-l actualizezi din cand in cand si de preferat cu continut original, pentru ca daca nu scrii atat de des e o chestie de bun simt sa nu scrii orice prostie ca doar acum ai timp.
Garm
16 September 2009 la 6:20 pm
Un contra exemplu pentru articolul tau este Dono. El a inceput in octombrie 2007 (aproape cu doi ani in urma) si e deja pe locul 18 in zelist. Ar mai fi PiticiGratis desi in cazul lui nu as putea sa spun daca vorbim de un blog generalist, nisat sau de alt gen.
Problema blogurilor nishate este alta. Fie te axezi pe o nisa foarte cautata (muzica, film, tech, net) si atunci te lovesti de aceasi problema pe care o ai in cazul blogurilor generaliste si anume o concurenta mare (monden.info, filmetari.com, refresh.ro, capslock.ro) fie te apuci sa faci un blog despre mileuri si atunci nu te citeste nimeni. Tu unde ai promova un blog despre mileuri? Cum ajungi la cei 3 cititori interesati de mileuri?
vali petcu
16 September 2009 la 7:21 pm
jinx, se adreseaza celor care vor sa bage la cap. daca tu scrii pentru tine si prieteni, o data pe luna, e logic ca nu tie.
garm, dono, ca si arhi si altii, au avut un pic de noroc si un pic de talent la scris.
nwradu
16 September 2009 la 7:30 pm
Tech + mancare, mai nou :P
In cazul meu e simplu: am inceput la modul generalist si uneori scriu mai mult despre tehnologii sau gadgeturi pentru ca imi place domeniul, l-am studiat, lucrez cu tot felul de chestii interesante, dar nu pot sa scriu doar despre asta. Daca vad un film marfa sau mananc ceva bun sau am o parere despre ceva interesant din societate, o voi scrie.
Oricum eu consider ca in Romania nu poti scrie non stop de gadgets. Nu le ai la dispozitie, nu ne putem compara cu Anglia sau SUA unde se lanseaza toate. La noi ajung dupa cateva saptamani si poate atunci ti le da vreun magazin sa le testezi. Cei interesati de ele si de acest domeniu sunt destul de capabili ca sa citeasca singuri direct in engleza, pe site-uri straine. Ca sa scrii frecvent pe subiect ar insemna sa faci traduceri de pe Engadget, dar deja e prea multa redundanta pe Internet. Folosesc tag-uri, cine e interesat de ce scriu doar pe partea de tech poate accesa direct.
@Garm: Orice nisa, fie ea mileuri sau pepeni, are fanii ei. Unde sunt fani, se cauta si informatie si se poate face si un ban. Cel mai bun exemplu e pornografia: la orice fetis te poti gandi tu, exista deja un site sau mai multe care ofera imagini si filme cu asta.
Iar eu nu cred pe nimeni care zice ca are un blog doar pentru sine, fara a-i pasa cati il citesc sau nu. Era mai simplu sa scrii pe hartie, daca o faci doar pentru tine.
vali petcu
16 September 2009 la 8:04 pm
@acsel: well, eu mi-am luat boiler si masina de spalat online.
dAImon
16 September 2009 la 11:40 pm
Meh. Dacă ai blog generalist, îţi asumi riscul să nu fii citit. Pentru că şi “clientela” generalistă se câştigă greu. Trebuie să scrii des, bine, fără abureli, şi deja 3 pătrimi din bloggerii “mici” nu mai îndeplinesc condiţiile.
Pentru restul, care scriu fain dar inconstant, există agregatoare ca să-şi promoveze articolele.
Îi ca şi cum i-ai spune unui proprietar de bar din centru, să-şi facă bar de roacheri, că are clientela deja definită şi e mai uşor. Da’ dacă el vrea bar generalist?
Garm
17 September 2009 la 11:10 am
@nwradu – exemplul cu pornografia nu sta in picioare. Pornografia e subiectul cel mai traficat pe net. Aici nu vorbim de nishe ci de mainstream. Cu cat nisha e mai obscura cu atat “fanii ” platesc mai mult.
Grim_Cris
17 September 2009 la 1:23 pm
Eu am, pe langa blogul personal si vreo doua bloguri nisate din care unul dintre ele este chiar in limba engleza. Nimeni n-a spus ca vreau mii de vizitatori pe blogul personal, pentru ca imi gasesc motivatia in fiecare comentariu pe care il primesc sau in fiecare articol al altor bloggeri in care apar si eu.
Cat despre castiguri (ca am impresia ca blogurile nisate sunt si pentru bani, nu doar pentru a te mandri cu mii de vizitatori) eu sunt multumit cu cele cateva proiecte de-ale mele. Imi ies banii buzunar in fiecare luna si-mi mai si ramane cate ceva
RomeoS
17 September 2009 la 2:54 pm
Am un blog nisat pe bere http://www.pauzadebere.info
Cu toate ca romanu bea multa bere, nu prea face diferenta intre tipurile si stilurile de bere existente in lume. Incerc putin sa educ si gustul pentru berea buna. De curand am reusit sa pun la cale si o degustare de bere belgiana.
Tot prin intermediul blogului ma chinui sa incheg si o comunitate de berari amatori.
Radu Boncea
17 September 2009 la 5:59 pm
@RomeoS: este super tare frate :)) dar mi-e teama ca ai venit prea tarziu. Am o veste foarte proasta pentru tine si restul amatorilor de bere: http://raduboncea.ro/2009/09/16/va-dau-cea-mai-proasta-veste-din-istoria-omenirii/
acsel
17 September 2009 la 9:00 pm
@Vali: Sa le folosesti cu placere si sa n-ai probleme cu ele.
Te provoc la ceva: mergi pe strada si ia la intamplare omuleti care ti se par asa mai simpatici. Le dai un “buna ziua” si ii intrebi daca au cumparat ceva online. Daca da, ai un punct. Daca nu, se scade un punct. Daca ai ajuns la -10, ai pierdut. Daca ai ajuns la 10, ai castigat. Scorul incepe de la 0. Bafta! :D
vali petcu
17 September 2009 la 9:28 pm
vorbim de o industrie de cateva milioane versus industria de retail offline de 1 miliard. nu se va intampla totul peste noapte, cum nici blogurile nu au succes in doua zile.
miluch
18 September 2009 la 6:01 pm
1. nu toata lumea scrie ca sa adune 1000 zilnici si veniturile aferente. Pot fi si alte motivatii, chiar daca astea par foarte evidente.
2. chiar crezi ca au sanse blogherii mititei sa creasca bifand toate blogmeet-urile anului ? Adica te tot vede Arhi, Zoso et Comp si esti bagat si tu in seama – asa ca esti simpatic si tot apari pe acolo. Stiu ! O sa imi spui ca “esti bagat” in seama numai daca ai de spus ceva. Corect. Da’ trebuie sa ai timp pentru asta. 99% din bloggeri au veniturile din offline nu din online si de aici si timpul liber mai putin flexibil.
Daca spun ca raspunsul va fi “daca iti doresti cu adevarat, poti!” gresesc foarte mult ?
vali petcu
18 September 2009 la 6:04 pm
@miluch:
1. e atat de evident ca daca nu vor asta, articolul nu e pentru ei. atat de evident…
2. ai dreptate. toti bloggerii mici care au ridicat capul au facut-o pentru ca lumea, prin magie, a aflat de ei. :)
costel
18 September 2009 la 9:32 pm
Domnilor mie spre exemplu nu-mi place blogul-blog ,adică locul unde vorbeşti despre tine ,pentru tine ,pentru prieteni…mi se pare inutil de a înlocui hârtia cu tastatura numai pentru atâta lucru :-).Excepţiile confirmă regula ,eu citesc anumite bloguri zilnic pentru că unii autori se apropie de ceva anume:jurnalism online,artă ,arhitectură ,şamd.Deci citesc nişele ,…apoi platforma wordpress se pretează la multe chestii :bloguri pe profesiuni,publicizare evenimente şi chiar vânzări online.Iar dacă din blog poate veni şi-un câştig …este bine primit .Însă îmi plac mult acele bloguri unde există o urmă profundă de umanism de utilitate.Egocentrismul exagerat ,poveştile personale ale unora cu cadenţă zilnică şi neînsemnate pe deasupra :-) chiar nu interesează pe nimeni.Salutări tuturor!
bullshitkiller
19 September 2009 la 1:56 am
Nisa presupune specializare. specializare presupune pasiune, doar ca “blogu” la noi e arta de-a o arde aiurea pe cele mai diverse teme, ca poate intereseaza pe cineva parerea ta despre telefonul X si despre decizia politica Y.
Bloggerul roman e roman – fotbalist, electrician, electronist, IT-ist, instalator, zugrav…de toate.
De toate pentru toti – cea mai proasta deviza.
vali petcu
19 September 2009 la 9:30 am
corect. dar pana la urma trebuie sa te pricepi la ceva foarte bine. nu stiu, iti plac telefoanele mobile, citesti despre ele, le ai, le incerci, scrie de ele.
Marlo
19 September 2009 la 3:59 pm
“O întrebare pentru bloggerii mici”
Adevărul e că mereu mi-am dorit să pot să răzbesc în societatea noastră multi perpendicular dezvoltată lăudându-mă cu lavabilul de la mine de acasă și cu ceaiul pe care îl servesc amicilor mei.
Dacă a fi blogger înseamnă să mă lupt cu trusturile de blogeri, atunci eu blogger nu-s. Noroc că nu trusturile pun definiția.
Subscriu lui Jinx.
Claudiu
20 September 2009 la 6:05 pm
Totusi, vali petcu, sau zoso, sau cine esti tu, ai putea fi mai politicos. Pe bune.
Ce zice Florin Puscas, e cam adevarat. Si atentie, daca am un blog nu ma consider bloger si nici nu vreau sa ajung “ca voi”. Ca va citesc…e partea a doua.. ce naiba sa faci cand te plictisesti la job sau mai stiu eu pe unde?
Cezar
21 September 2009 la 7:10 pm
Nu exista foarte multe bloguri de nisa. Motivul e simplu. Daca ma profilez pe “ceva anume”, voi avea doar cititorii interesati de acel “ceva anume”. Din start, cei care iti vor trece pragul blogului vor fi cernuti de domeniul ales. E ca si cum ai avea dreptul la doar o singura felie de tort. Si cum tortul nu e unul mare, te alegi cu o feliuta. Dar, daca tratezi ceea ce faci cu profesionalism, barierele vor cadea. Incep sa te citeasca atat cei interesati de profilul blogului tau (cititori fideli), cat si cei atrasi de lucrul bine facut. Unul din blogurile de nisa este http://desprestangaci.blogspot.com. Sunt doar articole cadrate pe tema centrala. Secretul reusitei unui blog (si nu doar al unui blog) este sa crezi in ceea ce faci. Cu timpul, vor crede si ceilalti.
ipo
22 September 2009 la 4:34 pm
Hai sa luam un pic altfel ce spune Florin Puscas. De ce inca mai apar bloggeri cu un anumit succes cand ceea ce scriu ei este acelasi lucru cu ce s-a mai scris, sau cu ce mai scriu alti 1.000, poate aia chiar mai bine? Pentru ca s-a dus la niste intalniri si a baut niste beri cu “bloggerii mari”? Aia e munca, sau intrat pe sub pielea altora? Ala e succes facut cu propria mana?
Eu sincer cred ca pe piata de “generaliste” nu mai e loc. Si nu sunt asa sigur ca o sa mai fie pe viitor, pentru ca si blogurile astea, vazute ca masina de bani, or sa se fasaie pna la urma. De fapt s-ar putea sa n-o mai tina mult blogurile deloc, decat pe o singura nisa: nisa mea, a blogurilor personale.
andy
25 September 2009 la 10:12 pm
chiar interesant ce scrieti voi aici despre blogurile de nisa, eu m-am apucat de curand sa fac un blog despre restantele la banci. Lucrez in domeniul bancar si sincer chiar nu am gasit nicaieri informatii detaliate cu privire la multe lucruri care tine de credite, carduri de credit si alte cele si de problemele care le pot genera daca nu sunt achitate la timp.
Adresa blogului este http://suntrestantier.wordpress.com/ …nu se vrea a fi ceva profesionist ( din punct de vedere al editarii materialului , insa informatiile sunt bune si fara bullshit).
As aprecia daca chiar ati lasa si cateva comenturi cu privire la ce poate fi imbunatatit.
De ce nu sunt bloguri de nişă
26 September 2009 la 11:11 pm
[...] citit câteva articole referitor la blogurile de nişă (aici şi aici). Cu toate că acesta este un blog personal, cred în ideea de nişă vs generalist. Ideea că [...]
ap3x
27 September 2009 la 1:45 pm
e foarte corect, n-ai cum sa lupti cu cei deja consacrati fara sa investesti masiv in reclama, segmentul de nisa e cea mai potrivita alegere de start
Încă puţin şi fac 2 ani - A.Faith Blog
28 September 2009 la 9:56 pm
[...] ci trag linie. Pun pe o foaie plusuri şi minusuri şi trag linie. M-a inspirat articolul ăsta, ăsta şi gândul că trebuie să plătesc iarăşi o factură de care nu aveam nevoie în momentul de [...]
mă gândeam de ce scriu « CONTEAZĂ
29 September 2009 la 4:07 pm
[...] gândeam de ce scriu Am citit un articol la Gabi şi apoi am dat de altul scris de Vali Petcu (pentru că pe capslock nu e zoso). Zic că ăla de pe capslock şi-a atins [...]
Cornel
4 November 2009 la 11:08 am
Nişele merg. N-o să urci niciodată fantastic, dar poţi să te lăţeşti foarte mult, ca să zic aşa.
După un an pe nişă, mi-am dat seama de cîteva lucruri:
- ajungi o fidelizare mare a cititorilor
- pe nişă nu sînt subiecte mici; pe nişă poate avea succes un articol despre coşurile de gunoi din Călăraşi.
- pe nişă regulile sînt cam aceleaşi ca în liga mare a bloggerilor şi sînt chiar carteluri mititele.
- pe nişă întîlneşti oameni interesaţi şi pasionaţi de subiect şi poţi intra în comunităţi tare mişto.