Cum îşi susţin noii antreprenori prezentările?
Saturday, 21 March 2009 , de vali petcu
Prost. Cu cât e mai începător, cu atât e mai stangaci. Am participat la câteva conferinte care au avut invitaţi tineri antreprenori şi ideilor lor. În mare, prezentările au fost dezamăgitoare. Zilele trecute, acelaşi lucru s-a intamplat şi la webclub. Facem mai jos un mic ghid despre cum ar trebui să arate o prezentare care să atragă atenţia.
Ideea e importantă. Numai că au avut-o şi alţi 100 inaintea ta. Da, îmi pare rău să dezamăgesc, ideile de orice fel au fost teoretizate de alţii, iar tu nu poţi face decât să prezinţi variaţii ale unei idei vechi. De ce spun asta? Pentru că majoritatea au impresia că e de ajuns să aiba ideea de a face ceva nou în România şi asta e de ajuns pentru a reuşi. Şi după câţiva ani mor cu ideea în braţe.
Investitorii nu sunt prietenii tăi. Pe ei nu îi interesează că azi eşti răcit sau că ai pierdut autobuzul. Deloc. Ei vor să bage niste bani acum ca să scoata triplu peste 2 ani. Nu îi pasionează componentă sociala, nu vor să auda de siteuri făcute pentru a ajuta societatea. Ei vor numere. Bun, siteul ăsta e frumos, ideea e bună, câţi oameni îl vor folosi? Cum monetizăm asta? Ce predicţii ai după un an? La NetStartup 2008, jumătate din cei urcaţi pe scenă să îşi prezinte proiectele nu şi-au pus întrebările astea. Ei aveau o idee. Şi atât.
Gândeşte în avans. Explică investitorului şi publicului unde crezi şi speri că te vei afla peste 6 luni. Peste 2 ani. Pentru că tu de asta ceri bani. Nu ceri bani şi “vedem noi cum merge”. Nu, trebuie să ai drumul deja stabilit, pentru că investitorilor le place să ştie că ai un plan.
Nu te crampona în prezentare. Ai făcut o prezentare? Excelent. Arunc-o. Tu cunoşti cel mai bine ideea sau produsul tău, tu ştii totul despre el, tu poţi vorbi cel mai în tema despre asta. Prezentarea e bună să arunci nişte grafice pe ea, nişte cifre şi atât. Restul trebuie să vină de la tine. Vorbeşte liber, repetă discursul în faţa oglinzii, cheamă un prieten şi vorbeşte în faţa lui şi cere-i părerea.
Nimic de pierdut. Gândeşte pozitiv, fă o tumbă, ia-ţi o pălărie, dacă nu merge nu ai nimic de pierdut.
Alţii cum fac? Caută pe net conferinţe şi vezi cum se prezintă oamenii de acolo. Dragos Mănac şi Bogdana Butnar sunt două exemple de buni vorbitori. Ca ei sunt alţi zeci. Studiază-i şi învaţă de la ei. Prima imrpesie contează.
18 comentarii
Vlad
21 March 2009 la 7:12 pm
Mda, fiecare cu parerea lui. Daca de Dragos nu zic, de Bogdana… am urmarit fiecare prezentare de-a ei postata de tine si nu pot zice acelasi lucru… mi sa parea ca vorbeste doar, cu cuvinte trendineze… si cam atat…
Daniel Enache
21 March 2009 la 7:32 pm
Cred ca ar fi interesant daca ai detalia fiecare din puncte in cate un post separat. Interesant si instructiv. :D
silvius
21 March 2009 la 9:53 pm
Foarte adevarat ce zici, insa de aceea sunt stingaci, pentru ca sunt incepatori. Sa poti prezenta lejer, ai nevoie de mult mai multe decit sa ai toata informatia la indemina despre produsul/serviciul tau.
Insa, toate chestiunile aduse in vizor sunt foarte adevarate.
Sa zicem, ca peste trac-ul prezentarilor se poate trece, dar peste faptul ca vii plin de entuziasm si doar cu o idee, fara sa fii documentat in prealabil si sa fii constient de asteptarile celorlalti, e mai greu de trecut cu vederea.
Răzvan Tîrboacă
21 March 2009 la 9:59 pm
@Vali sunt de acord cu tine dar nu sunt deloc de acord cu Antonio Eram. Baietii aia erau la prima aparitie in public, ce voia de la ei? Nu sunt speakeri internationali, nu au experienta iar “juriul” era intimidant.
Toti tipa ca nu exista “sange proaspat” .. iar cand apare .. apare “dezamagitor”, c’mon!
vali petcu
21 March 2009 la 10:23 pm
prima impresie conteaza. si…nu poti avea trac cand vorbesti de produsul tau.
Răzvan Tîrboacă
21 March 2009 la 10:36 pm
Omul tot un produs e .. se imbunatateste cu timpul. Putem zice altfel: nu poti avea succes din prima.
Octavian
22 March 2009 la 12:07 am
Sunt subiectiv: Bogdana e super competenta, dar n-am fost prea incantat de prezentarea ei de la Netcamp (2008). Si da, ai dreptate – niciodata nu o sa ai a doua ocazie sa faci prima impresie.
Andrei Potorac
22 March 2009 la 12:43 am
Nu e vb de “noii” antreprenori vs “vechii”. As numi asta mai degraba experienta acumulata prin prisma prezentarilor / greselilor de pana acum, ale tuturor celor care au mai lansat startup-uri. Plus ca fiecare om e diferit, si cred ca sunt multi care sunt emotivi in fata unei multimi. Sa nu generalizam.
Cine nu are rabdare e sarac, asa parca spunea William Shakespeare. :)
Teodor Mincu
22 March 2009 la 4:04 pm
Eu am prezentat la evenimentul cu pricina (Web-Club 18 martie).
Am mai prezentat şi la Net-StartUp 2008, deci am un minim de experienţă în a prezenta proiecte în faţa unui astfel de “juriu”.
@Răzvan Tîrboacă da, juriul era intimidant, mai ales că domnul Vlad Stan a reuşit să facă o întreagă sală să râdă de unul dintre celelalte proiecte/ceilalţi antreprenori
Este dificil de anticipat pentru un antreprenor din acest domeniu, care de obicei nu este un guru financiar, care vor fi veniturile sale peste x luni, mai ales că el nu ştie cu precizie la ce trafic va ajunge atunci. (Ne mai vorbind de contracte de exclusivitate şi diverse alte politici interne )
Life Tester
22 March 2009 la 4:19 pm
o prezentare buna trebuie sa fie un mic show (a’la jobs)
fluenta, ceva numere (castigi increderea), putin suspans, viziune, (the grand) final.e :-)
cred ca sunt exemple destule pe net (see apple / palm / etc)
Ignat Andrei
23 March 2009 la 1:16 am
Intrebare de amorul artei : Daca s-ar fi prezentat autorul http://www.twitter.com – cum credeti ca s-ar fi prezentat ? Si care ar fi fost succesul lui ?
vali petcu
23 March 2009 la 1:18 am
@Ignat Andrei: dat fiind ca twitter a tot primit finantari in ultimii ani…s-a prezentat bine.
TheBride
23 March 2009 la 4:01 pm
@Teodor Mincu: Ba tocmai, pentru un antreprenor, fie si la inceput, trebuie sa poata fi mai usor de anticipat veniturile viitoare din business-ul pe care el se presupune ca il cunoaste cel mai bine. Altfel, daca nu ai un business plan cu toate cele in el, atunci cum stii daca va merge sau nu? Cum ii atragi finantare?
Din pacate, cei mai multi tineri antreprenori cred ca o idee este de ajuns. Si, surpriza, nu e:)
Alin
24 March 2009 la 12:40 pm
Investitorii ar trebui sa fie interesati de mult mai mult decat numerele de pe hartie daca vor sa maximizeze investitia. Mai ales in conditiile specifice din .ro.
Mihai
24 March 2009 la 10:08 pm
Nu de idei ducem lipsa ci de antreprenori buni si de calitate. Antreprenori care sa vada profitul in ideile prezentate la astfel de evenimente. Ideile se vaneaza si se cumpara, ideile si apoi planul de business. Un antreprenor bun vede si analizeaza, nu face bascalie si nici nu pretinde unui pustan sa se ridice la experienta lui. Altfel spus, vezi ideea, o analizezi, investesti in pilot si apoi poti spune ca e ok sau nu. Astfel de evenimete sunt doar motive de frustrari pentru cei ce prezinta, sfatul meu spus din experienta: cautati sa va sustineti proiectele individual si nu colectiv. Nu vorbiti in public daca nu va simtiti foarte stapani pe voi. Si nu uitati, voi sunteti nepregatiti, dar de cele mai multe ori si publicul e la fel de nepregatit. Domnule autor, gresesti, logica articolului este gresita.
TheBride
25 March 2009 la 4:09 pm
@Alin: Pai nu se uita numai la cifre. Dar daca nu stii sa pui pe hartie macar o schema de business plan si nu stii la ce sa te astepti de la business-ul tau la anu’ inseamna ca nu esti stapan pe proiect, deci nu poti convinge investitorul sa iti dea banii. Pentru ca investitorul nu va pune osul la munca in locul tau, de cele mai multe ori, el vrea sa scoata profit peste cativa ani, cand isi va face exitul. Va ajuta cu multe dar nu va fi lucra la partea executiva. Pe aceea tu, antreprenor, trebuie sa stii sa o faci sau sa iti angajezi pe cineva care stie:)
Alex Popescu
27 March 2009 la 2:02 pm
Ceea ce mi se pare mie ca se omite din analize:
1. la noi nu se invata nicaieri cum sa faci o prezentare. De exemplu americanii fac prezentari in fata clasei inca din ciclul primar.
2. desi lumea spune ca sunt exemple peste tot cum sa faci o prezentare buna, acest lucru nu se invata din carti ci trebuie exersat (cel putin asta este experienta mea).
3. suntem mai critici si mai destructivi decit multi altii (probabil pentru ca noi le stim pe toate).
Sunt convins insa ca incet incet prezentarile vor fi mai bune si ca oamenii care le ‘livreaza’ vor incerca mai mult. Trebuie doar sa existe curajul de a trece peste aprecierile in general si majoritar negative si a continua sa-si imbunatateasca stilul si mesajul.
Nepasare sau slaba pregatire in prezentarile proiectelor de tip start-up? | re:Fresh
8 June 2009 la 5:56 pm
[...] sfaturi despre cum ar trebui tinuta o prezentare, insa Vali Petcu8 a scris acum cateva luni “Cum îşi susţin noii antreprenori prezentările?“, un articol bun si usor de asimilat despre simplitatea realizarii unei prezentari care sa [...]